۱۴۰۰ فروردین ۱۸, چهارشنبه

کماندوهای اسرائیلی به یک کشتی سپاه پاسداران حمله کردند

 


پیوند کوتاه 

منابع «العربیه» گزارش دادند یک کشتی ایرانی وابسته به سپاه پاسداران به نام «ساویز» در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل اریتره مورد حمله قرار گرفت.

منابع العربیه همچنین گفتند که کماندوهای اسرائیلی یک بمب مغناطیسی چسبنده به بدنه کشتی ایرانی «ساویز» متعلق به سپاه چسباندند.

به گفته این منابع این حمله باعث غرق شدن کشتی نشد اما خسارت زیادی به آن وارد کرد. تلویزیون «الحدث» نیز گزارش داد منابع اسرائیلی هدف قرار گرفتن این کشتی که متعلق به سپاه پاسداران است را تایید کردند.

خبرگزاری‌های ایران هم حمله به کشتی ساویز را تایید کردند. خبرگزاری تسنیم نوشت: « برخی منابع از سانحه برای کشتی ایران ساویز در دریای سرخ خبر می‌دهند.»

این خبرگزاری مدعی شد که کشتی ایران ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند مستقر بوده است.

جنگ دریایی ایران و اسرائیل

در ماه‌های گذشته ایران و اسرائیل بارها کشتی‌های همدیگر را مورد هدف قرار دادند و تنش میان این دو کشور شکل جنگ دریایی به خود گرفته است. در ماه مارس هم یک کشتی باری ایرانی به نام شهرکرد در دریای مدیترانه مورد حمله قرار گرفت.

کشتی «شهرکرد» که در نزدیکی سواحل لاذقیه در آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه مورد هدف قرار گرفت، یکی از 12 کشتی است که به گزارش روزنامه وال‌ستریت ژورنال، در 3 سال گذشته از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته‌اند. بیشتر این کشتی‌ها نفت و اسلحه به سوریه قاچاق می‌کردند و با دور زدن تحریم‌ها می‌کوشیدند پول مورد نیاز برای تامین هزینه‌های هنگفت سپاه پاسداران و بازوهای منطقه‌ای ایران را کنند. براساس گزارش وال‌ستریت ژورنال اسرائیل پس از آن به این حملات دست زد که ایران به وعده‌های خود درباره عدم تحویل نفت یک نفتکش مصادره شده به سوریه عمل نکرد و جامعه جهانی در زمینه واکنش به این اقدام کوتاهی کرد.

روزنامه «تایمز» بریتانیا هم روز شنبه 13 مارس 2021 گزارش کرد که حملات صورت گرفته به کشتی‌ها ایرانی، با پرچم آمریکا صورت می‌گیرد و برخی از این کشتی‌ها سبب ایجاد آلودگی‌های زیست‌ محیطی شده‌اند که در آخرین مورد وزیر محیط زیست اسرائیل یک کشتی ایرانی را متهم به نقش داشتن در آلودگی نفتی سواحل این کشور کرد؛ اتهامی که ایران تا کنون به آن پاسخی نداده است.

فلولیتا 13، همکاری ارتش و موساد

در گزارش تایمز به نقل از مسئولات آمریکایی آمده که حداقل 12 کشتی که اکثر آنها نفت و شاید اسلحه به سوریه می‌بردند، به روش‌های گوناگونی از جمله مین دریایی، از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفتند. 3 کشتی در سال 2019، 6 کشتی در سال 2020 و 3 کشتی در سال جاری در دریای سرخ و دریای مدیترانه و احتمالا نقاط دیگری با این حملات مواجه شدند.

برنامه‌ریزی برای این حملات با همکاری موساد و ارتش اسرائیل صورت می‌گیرد. بخشی به نام عبری «Shayetet 13» که معادل لاتین آن «Flotilla 13» است و یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های ارتش اسرائیل است، در زمینه رصد تحرکات این کشتی‌ها به موساد کمک می‌کند. این بخش در سال 1948 به وجود آمد و نیروی دریایی بریتانیا وظیفه آموزش کماندوهای آن را بر عهده گرفت تا در جنگ جهانی دوم علیه آلمان نازی وارد عمل شوند.

فلولیتا 13 و نفتکش ایرانی سابیتی

فلولیتا 13 در گذر زمان توانست به یکی از توانمندترین نیروهای ویژه که توان انجام عملیات در مناطق دوردست را دارد تبدیل شود. نیروهای فلولیتا 13 در سال 2019 به نفتکش ایرانی «سابیتی» حمله کرده و با چسباندن مواد منفجره به بدنه آن، دو سوراخ در بدنه‌اش به وجود آوردند که سبب سرازیر شدن 100 هزار بشکه نفت به دریای سرخ شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر