۱۴۰۰ فروردین ۱۸, چهارشنبه

قرارداد ۲۵ساله و غارت معادن طلای ایران توسط چینی‌ها

 



هرچند که تمرکز اصلی قرارداد امضا شده ۲۵ساله با کشور چین، بر روی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران قرار دارد. اما یکی از بخش‌‌های پنهان آن که زیاد هم از نظر دورنمانده، واگذاری بهره‌برداری از معادن طلای ایران توسط چینی‌ها است.

مفاد قرارداد وطن فروشانه‌ای که در روز ۷ فروردین ۱۴۰۰، بین محمد جواد ظریف و وانگ‌یی وزیر خارجه چین امضا شد، همچنان محرمانه مانده و برای مردم اعلام نشده است. اما از آنجا که پیش‌نویس این قرارداد در سال ۱۳۹۴،تهیه شده و نسخه اولیه آن منتشر گردیده بود، می‌توان به کلیات موضوعاتی که مورد توافق قرار گرفته است دست یافت.

این قرارداد از سه بخش اصلی تشکیل شده است که شامل همکاری‌های نظامی و امنیتی، همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های فرهنگی می‌باشد. در زمینه همکاری‌های اقتصادی، اساسا موضوع، سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است. سهم ایران در این همکاری‌های نفتی، فروش نفت ایران به قیمت‌های بسیار ارزان به چین می‌باشد. اما این قرارداد همچنین شامل واگذاری بخشی از معادن طلای ایران به دولت چین است.

روس‌ها معدن طلای ورزقان را تاراج کرده‌اند

پیش از این، روسها چند معدن طلای ایران از جمله معدن بسیار غنی ورزقان آذربایجان را در اختیار گرفته‌بودند. سال‌ها است که روسیه با بهره‌برداری حداکثری از این معدن، موجودی طلای آنرا استخراج و با خود به غارت می‌برند. دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بدنبال بهره‌برداری‌های بی‌رویه روسها از این معدن گفت: «اصلا معلوم نیست که طرف روسی چه میزان طلا از این معدن برداشت می‌کند. نه از نظر وزنی و نه از نظر دلاری».

غارت معادن طلای ایران توسط چینی‌ها از قبل شروع شده است

شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن، در مورد فعالیت شرکت‌های چینی در معادن طلای کشور می‌گوید: «به دنبال امضای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین، هنوز به ما چیزی ابلاغ نشده است. اما کاملا واضح است که بخشی از معادن کشور از جمله معادن طلا، بخشی از این قرارداد هستند».

شریعتی اضافه نمود که «چینی‌ها مدت‌هاست که در معادن ایران مشغول به‌کار می‌باشند.» طبعا هر میزان شرایط کاری برای‌شان جذاب‌تر باشد، آنها استقبال بیشتری از آن می‌کنند. معادن طلای ایران نیز از جمله موضوعات مورد علاقه چینی‌ها است.

بدین ترتیب علاوه بر آب‌های جنوب کشور که در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و آنها به صورت وحشیانه‌ای اقدام به صید و شکار گسترده انواع آبزی‌ها در آب‌های ایران نموده‌اند، حالا خبر می‌رسد که چینی‌ها به یمن خاصه خرجی‌های حکومتی، بر معادن طلای کشور هم چنگ انداخته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر