۱۴۰۰ خرداد ۱۹, چهارشنبه

تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت‌های اتمی مشکوک ایران در سایت سنجریان

 

تاسیسات سنجریان اولین بار پس از ربوده شدن اسناد ایران توسط موساد بر ملا شد





«فاکس نیوز» به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد ایران در پایگاه‌های اعلام‌نشدهٔ اتمی‌اش در اطراف سایت «سنجریان» در نزدیکی جاجرود، مشغول انجام فعالیت‌های مشکوک است، و تلاش کرده در این باره پنهان‌کاری کند.

تاسیسات هسته‌ای سنجریان با 361 پرسنل، در حدود 40 کیلومتری تهران، اولین بار پس از ربوده شدن بایگانی مخفی اسناد اتمی ایران توسط سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» بر ملا شد. پنجاه‌هزار سندی که از این آرشیو به دست آمد روشن کرد که ایران، در چارچوب برنامه‌ای گسترده تحت عنوان «آماد»، به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.

تصاویر جدید ماهواره‌ای که در «اینتل لب» مورد تحلیل قرار گرفته است، 18 وسیله نقلیه را در تاریخ 15 اکتبر سال 2020، و سپس تعداد بیشتری وسایل نقلیه حفاری در ژانویه همان سال را حوالی یک جاده محلی جدید نشان می‌دهد، که بعدا در ماه مارس سال 2021 پوشانده شد. اکنون تنها چیزی که از آن مکان از طریق تصاویر ماهواره‌ای قابل مشاهده است، محل مکان‌های حفاری و چاله‌های بر جای مانده است.

این تاسیسات به عنوان سایت مشکوک به تولید «مولدهای موجِ شوک» شناخته شده، دستگاه‌هایی هستند که برای ایران قابلیت کوچک‌سازی سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کنند.

طی اجلاس اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین برگزار شد، ایالات متحده رژیم ایران را به نقض توافق هسته‌ای 2015 که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در تلاش برای احیاء آن هستند متهم کرد.

هیات آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از آخرین جلسه شورای حکام تا به امروز، ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد ادامه داده، و از محدودیت‌های برجام فراتر رفته است.»

رافائل گروسی، رئیس آژانس نیز با نکوهش تهران به دلیل عدم پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در پایگاه‌های هسته‌ای اعلام‌نشده‌، اعلام کرد که دیگر نمی‌توان به طور قطع گفت که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران پروژه آماد را در سال 2003 متوقف کرد. با این وجود، اسرائیل همیشه تاکید کرده که ایران به دنبال دستیابی به فناوری ساخت سلاح هسته‌ای و تولید بمب اتم است. به گفته «فاکس نیوز»، اکنون آژانس، که تردیدش در قبال نیات اتمی ایران بابت عدم شفافیت این افزایش چشمگیری یافته است، دیگر این قضیه را رد نمی‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر