۱۴۰۰ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

فرانسه: تهران درباره فعالیت‌های مشکوک اتمی مطابق گزارش آژانس توضیح دهد

 

احتمال صدور قطعنامه شورای حکام بر علیه ایران





در پی انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های مشکوک ایران و تأکید بر عدم پاسخگویی تهران به طور مناسب درباره وجود آثار اورانیوم غنی‌شده در سایت های مخفی، وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه از ایران خواست در این باره توضیح فوری ارائه دهد.انییس فان در مون، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت: گزارش رافائل گروسی دبیرکل آژانس تأکید می‌کند هیچ پیشرفتی در زمینه پاسخ به فعالیتهای مخفیانه ایران حاصل نشده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که دولت فرانسه پشتیبانی کامل خود را از مأموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده و خاطر نشان می کند که گزارش اخیر رئیس آژانس بین المللی درباره ایران نشان می دهد که هیچ پیشرفتی در زمینه ارائه پاسخ های مناسب به سؤالات آژانس در مورد فعالیت های مخفی ایران صورت نگرفته است.»

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تاثیر بر مذاکرات

این موضع‌گیری فرانسه در حالی اعلام می شود که گزارش روز دوشنبه مدیر آژانس بین المللی درباره وجود اورانیوم غنی شده در سایت‌های مخفی ایران، اختلافات میان تهران و کشورهای غربی را تشدید می‌کند و موانع جدیدی بر سر گفتگوهای جاری در وین خواهد گذاشت.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش جدید گروسی که برای کشورهای اعضا فرستاده شد، نشان می‌دهد تهران بعد از گذشت ماه‌ها، توضیحات لازم درباره وجود آثار اورانیوم غنی‌شده و پخش ذرات اتمی در سه سایت نمونه‌برداری شده توسط بازرسان بین المللی را ارائه نکرده است.
مدیر کل آژانس همچنین ابراز نگرانی کرد که فرآیند بازرسی‌های فنی در ایران در سطح مورد انتظار نبوده است.

گروسی
گروسی

موضع تروئیکای اروپا

شایان ذکر است که سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان سه ماه پیش، با پیشنهاد آمریکا به شورای حکام آژانس برای صدور قطعنامه مخالفت کردند. این پیشنهاد از 35 شورای حکام خواسته بود ایران را به دلیل عدم پاسخگویی شفاف درباره آثار اورانیوم غنی‌شده مجازات کنند.

در آن زمان، مخالفت اروپائی ها با طرح آمریکا، با آغاز گفتگوهای آژانس بین‌المللی و ایران همزمان شد که گروسی در سفر خود به تهران آن را اعلام کرده بود.

اکنون با انتشار گزارش جدید آژانس، سه کشور اروپائی در موقعیتی دشوار قرار دارند و به جای تعامل مثبت با ایران، باید در مسیر مخالف گام بردارند.

هنوز مشخص نیست که آنها یک تصمیم سرنوشت‌ساز درباره صدور مجدد قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام و محکومیت فعالیت‌های مخفیانه تهران را اتخاذ کنند یا اینکه جلسات هفته را به دلیل احتمال تاثیر منفی بر روند مذاکرات وین متوقف کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر