۱۳۹۴ مرداد ۲۵, یکشنبه

میلاد حضرت معصومه علیها سلام، نماد نسلی نوین در تشیع انقلابی مبارک‌باد

مقبره حضرت معصومه در شهر قم

مقبره حضرت معصومه در شهر قم

حضرت فاطمه معصومه علیهاسلام، نام و سیمایی آشنا برای مردم ایران و شیعیان جهان است. وی که مرقد مطهرش در شهر قم الهام‌بخش شیعیان و نماد شکوهمند نسل نوینی از تشیع انقلابی است، فرزند امام هفتم حضرت موسی‌بن جعفر (ع) و خواهر تنی امام هشتم علی‌بن موسی‌الرضا (ع) آفتاب تابان خراسان است.
بر اساس برخی اسناد تاریخی، وی در سال 173 هجری قمری در شهر مدینه به‌دنیا آمد و در شمار دختران امام هفتم و شاید هم بزرگترین آنها، زندگی خود را تماماً وقف آرمان توحید و تشیع انقلابی کرد.
او و خواهرانش و همچنین دیگر دختران این خاندان تا چند نسل بعدی، که به ‌«رضائیات» یا «رضویات» مشهورند، از زندگی معمول و ازدواج خودداری کرده و تمام توان خود را صرف مجاهدت در جنبش انقلابی تشیع می‌نمودند.
حضرت معصومه در سال 201 هجری قمری به‌قصد دیدار  برادرش امام رضا (ع) به‌سمت خراسان روانه شد. پاره‌یی روایات گواه بر این است که در هر کجا کاروان می‌رسید، آن حضرت به‌سنت زینبی برای ایرانیان از جور و ستم خلفای عباسی سخن می‌گفت. وقتی کاروان به ‌نزدیکی شهر ساوه رسید، مورد حمله عوامل خلیفه وقت قرار گرفت و بسیاری از همراهان حضرت معصومه به‌شهادت رسیدند. حضرت معصومه که به‌شدت مریض بود، به‌خواست خودش به‌شهر قم منتقل شد و مورد استقبال مردم آن شهر قرار گرفت. دوران حیات پربرکت حضرت معصومه در شهر قم دیری نپایید اما قم برای همیشه از بارگاه پر‌ابهت او اعتبار گرفت و قرنها می‌رود که هم‌چنان خیل دلبستگان آل ‌محمد (ص) را از دور و نزدیک به‌ این آستان می‌کشاند.
با‌ همه مراتب ارادتی که همگان به‌ پیشگاه این دختر امام هفتم، حضرت موسی‌بن جعفر (ع) و این خواهر بزرگوار آفتاب خراسان، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) دارند، اما بایستی افزون بر ‌نسب بلندش که دختری از سلاله محمد (ص) بود، او را در افقی فراتر به ‌تماشا ایستاد؛ آن‌جا که او در سپهر مبارزه عقیدتی خاندان پیامبر (ص) و با‌ گذشت نزدیک به ‌دو ‌قرن از حیات مادرش حضرت فاطمه سیدة ‌النساء (ع)، از افق برمی‌آید تا چونان نماد نسلی نوین از میراثداران فاطمه نخستین، گوهره درخشان عقیدتی و مبارزاتی نیای خود را دیگر بار بر‌ سقف تاریخ بنشاند. و اگر به ‌پاس این منزلت نبود، پس چرا سالها پیش از ولادت او، بشارت حضورش به‌ شیعیان خطه ری ابلاغ گشته بود.
 میلاد خجسته حضرت معصومه علیهاسلام را به عموم شیعیان و مجاهدان طریقشان تبریک و تهنیت می‌گوییم.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر